Značaj deklarisanja hrane za potrošače
Аутори
Bošković Cabrol, MarijaLovrenović, Mirjana
Grbić, Slaven
Starčević, Marija
Laudanović, Milica
Glišić, Milica
Janjić, Jelena
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Приликом куповине свих врста роба (предмета опште употребе, хране, робе широке потрошње), па и при коришћењу услуга (хотели, ресторани, занатске услуге) корисници (купци, потрошачи) се о квалитету роба и услуга информишу на различите начине (декларације, рекламни материјал, средства јавног информисања, искуства пријатеља и познаника итд.). Данас се у већини земаља ради на заштити потрошача, па су њихова права и законски заштићена. Права потрошача штите државне организације за заштиту потрошача, као и невладине непрофитабилне организације (друштва). У Репубици Српској декларисање хране је обавезно и највећи део потрошача је упознат са тим. О томе говори податак да 98,1% анкетираних потрошача сматра да храна (месо) треба да има декларацију. На декларацијама меса за потрошаче најважнија информација, оно на шта обавезно обраћају пажњу, је рок трајања (75,8% одговора). Остале информације су мање значајне (нутрициона вриједност 20,5% одговора, начин производње 30,3%, земља поријекла 23,4%). ...Декларација према мишљењу више од половине анкетираних (56,3%) даје информације о квалитету и безбједности меса које купују, што говори о томе да потрошачи нису у потпуности упознати са декларисаним подацима. Ово потврђује чињеница да близу једне трећине (32,2%) није сигурно у оно што је декларисано, а 11,5% уопште не вјерује у податке који су декларисани. Добијени резултати могу да се објасне лошим искуством потрошача са декларисањем и стварним квалитетом хране. Информације које упућују на квалитет/безбједност меса (земља поријекла, цијена, расположивост информација, начин паковања, рок трајања итд.) су важне, о чему говори чињеница да је степен слагања анкетираних са наведеним информацијама од 44,8% (цијена) до 66,9% (расположивост информацијама). За информације о упакованим прехрамбеним производима одговоран је субјекат у пословању са храном под чијим се називом, односно пословним именом храна ставља у промет, а за информације о неупакованој храни одговоран је субјекат у пословању са храном који пакује храну на мјесту продаје крајњем потрошачу.__
Кључне речи:
извори информација / рок трајања / произвођач / поријекло / одговорностИзвор:
26. Godišnje savjetovanje doktora veterinarske medicine Republike Srpske (BiH) - Zbornik kratkih sadržaja, 2021, 109-110Финансирање / пројекти:
- Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије, институционално финансирање - 200143 (Универзитет у Београду, Факултет ветеринарске медицине) (RS-MESTD-inst-2020-200143)
Напомена:
- Zbornik kratkih sadržaja
Колекције
Институција/група
Fakultet veterinarske medicineTY - CONF AU - Bošković Cabrol, Marija AU - Lovrenović, Mirjana AU - Grbić, Slaven AU - Starčević, Marija AU - Laudanović, Milica AU - Glišić, Milica AU - Janjić, Jelena PY - 2021 UR - https://vet-erinar.vet.bg.ac.rs/handle/123456789/2552 AB - Приликом куповине свих врста роба (предмета опште употребе, хране, робе широке потрошње), па и при коришћењу услуга (хотели, ресторани, занатске услуге) корисници (купци, потрошачи) се о квалитету роба и услуга информишу на различите начине (декларације, рекламни материјал, средства јавног информисања, искуства пријатеља и познаника итд.). Данас се у већини земаља ради на заштити потрошача, па су њихова права и законски заштићена. Права потрошача штите државне организације за заштиту потрошача, као и невладине непрофитабилне организације (друштва). У Репубици Српској декларисање хране је обавезно и највећи део потрошача је упознат са тим. О томе говори податак да 98,1% анкетираних потрошача сматра да храна (месо) треба да има декларацију. На декларацијама меса за потрошаче најважнија информација, оно на шта обавезно обраћају пажњу, је рок трајања (75,8% одговора). Остале информације су мање значајне (нутрициона вриједност 20,5% одговора, начин производње 30,3%, земља поријекла 23,4%). Декларација према мишљењу више од половине анкетираних (56,3%) даје информације о квалитету и безбједности меса које купују, што говори о томе да потрошачи нису у потпуности упознати са декларисаним подацима. Ово потврђује чињеница да близу једне трећине (32,2%) није сигурно у оно што је декларисано, а 11,5% уопште не вјерује у податке који су декларисани. Добијени резултати могу да се објасне лошим искуством потрошача са декларисањем и стварним квалитетом хране. Информације које упућују на квалитет/безбједност меса (земља поријекла, цијена, расположивост информација, начин паковања, рок трајања итд.) су важне, о чему говори чињеница да је степен слагања анкетираних са наведеним информацијама од 44,8% (цијена) до 66,9% (расположивост информацијама). За информације о упакованим прехрамбеним производима одговоран је субјекат у пословању са храном под чијим се називом, односно пословним именом храна ставља у промет, а за информације о неупакованој храни одговоран је субјекат у пословању са храном који пакује храну на мјесту продаје крајњем потрошачу.__ C3 - 26. Godišnje savjetovanje doktora veterinarske medicine Republike Srpske (BiH) - Zbornik kratkih sadržaja T1 - Značaj deklarisanja hrane za potrošače SP - 109 EP - 110 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_veterinar_2552 ER -
@conference{ author = "Bošković Cabrol, Marija and Lovrenović, Mirjana and Grbić, Slaven and Starčević, Marija and Laudanović, Milica and Glišić, Milica and Janjić, Jelena", year = "2021", abstract = "Приликом куповине свих врста роба (предмета опште употребе, хране, робе широке потрошње), па и при коришћењу услуга (хотели, ресторани, занатске услуге) корисници (купци, потрошачи) се о квалитету роба и услуга информишу на различите начине (декларације, рекламни материјал, средства јавног информисања, искуства пријатеља и познаника итд.). Данас се у већини земаља ради на заштити потрошача, па су њихова права и законски заштићена. Права потрошача штите државне организације за заштиту потрошача, као и невладине непрофитабилне организације (друштва). У Репубици Српској декларисање хране је обавезно и највећи део потрошача је упознат са тим. О томе говори податак да 98,1% анкетираних потрошача сматра да храна (месо) треба да има декларацију. На декларацијама меса за потрошаче најважнија информација, оно на шта обавезно обраћају пажњу, је рок трајања (75,8% одговора). Остале информације су мање значајне (нутрициона вриједност 20,5% одговора, начин производње 30,3%, земља поријекла 23,4%). Декларација према мишљењу више од половине анкетираних (56,3%) даје информације о квалитету и безбједности меса које купују, што говори о томе да потрошачи нису у потпуности упознати са декларисаним подацима. Ово потврђује чињеница да близу једне трећине (32,2%) није сигурно у оно што је декларисано, а 11,5% уопште не вјерује у податке који су декларисани. Добијени резултати могу да се објасне лошим искуством потрошача са декларисањем и стварним квалитетом хране. Информације које упућују на квалитет/безбједност меса (земља поријекла, цијена, расположивост информација, начин паковања, рок трајања итд.) су важне, о чему говори чињеница да је степен слагања анкетираних са наведеним информацијама од 44,8% (цијена) до 66,9% (расположивост информацијама). За информације о упакованим прехрамбеним производима одговоран је субјекат у пословању са храном под чијим се називом, односно пословним именом храна ставља у промет, а за информације о неупакованој храни одговоран је субјекат у пословању са храном који пакује храну на мјесту продаје крајњем потрошачу.__", journal = "26. Godišnje savjetovanje doktora veterinarske medicine Republike Srpske (BiH) - Zbornik kratkih sadržaja", title = "Značaj deklarisanja hrane za potrošače", pages = "109-110", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_veterinar_2552" }
Bošković Cabrol, M., Lovrenović, M., Grbić, S., Starčević, M., Laudanović, M., Glišić, M.,& Janjić, J.. (2021). Značaj deklarisanja hrane za potrošače. in 26. Godišnje savjetovanje doktora veterinarske medicine Republike Srpske (BiH) - Zbornik kratkih sadržaja, 109-110. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_veterinar_2552
Bošković Cabrol M, Lovrenović M, Grbić S, Starčević M, Laudanović M, Glišić M, Janjić J. Značaj deklarisanja hrane za potrošače. in 26. Godišnje savjetovanje doktora veterinarske medicine Republike Srpske (BiH) - Zbornik kratkih sadržaja. 2021;:109-110. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_veterinar_2552 .
Bošković Cabrol, Marija, Lovrenović, Mirjana, Grbić, Slaven, Starčević, Marija, Laudanović, Milica, Glišić, Milica, Janjić, Jelena, "Značaj deklarisanja hrane za potrošače" in 26. Godišnje savjetovanje doktora veterinarske medicine Republike Srpske (BiH) - Zbornik kratkih sadržaja (2021):109-110, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_veterinar_2552 .